Leiderschap en stress verlagen

Leidinggeven op afstand is zo makkelijk nog niet.

Iedere medewerker reageert anders op thuiswerken. De een heel praktisch: hoe moet het met mijn uren? De ander juist angstig: o jee, raak ik mijn baan kwijt? Een derde zegt: ik word gek van thuiswerken, ik mis mijn collega’s. En weer iemand anders zegt: we gaan ervoor, schouders eronder!

Dus hoe weet je wat er speelt bij elke medewerker en hoe sluit je daar goed bij aan?

Basisregel: storingen gaan voor

Voor veel mensen is dit een stressvolle periode. Stress is op zich geen probleem. Langdurige stress is dat wel. Dit heeft een negatief effect op alle aspecten van thuiswerken. Je concentratievermogen wordt lager, je bent minder productief, reageert geïrriteerd in online vergaderingen et cetera.

De vraag is dus: hoe kun je, in deze tijd, stress bij medewerkers verlagen?

Dus wat kun je wel doen?

Een luisterend oor bieden

De situatie waar we nu in zitten, is moeilijk te veranderen. Op de manier waarop we ermee omgaan, heb je als leidinggevende wel veel invloed. Eén van je belangrijkste tools, is het bieden van een luisterend oor.

Denk aan wat je weet over slecht nieuws gesprekken. Iemand wordt ontslagen. Hoe breng je het?

Hier is de regel: Vertel het slechte nieuws direct aan het begin. Ga het niet mooier maken dan het is. En wees dan een luisterend oor. Geef de ruimte om gedachten en gevoelens te uiten. Stel open vragen en luister.

De kunst bij luisteren, is het bedwingen van je eigen adviesmonster. Huh; heb ik een adviesmonster? Ja, dat is zeer goed mogelijk. Veel leidinggevenden zijn namelijk snelle denkers. Ze zijn sterren in het bedenken van oplossingen voor problemen. Adviezen zijn in het eerste deel van je gesprek uit den boze! Luister en stel open vragen.

Na een tijdje merk je dat de toon van het gesprek verandert. Je medewerker gaat aangeven dat hij of zij zelf echt geen idee heeft hoe hij of zij met de situatie om kan gaan. Of je krijgt de expliciete vraag “wat zou jij doen?” of “heb jij nog tips voor mij?”.

Dit is het moment om zelf met oplossingen te komen. Je medewerker staat hier nu open voor. En belangrijker nog: je medewerker voelt zich gehoord en gezien. Dit is van onschatbare waarde in deze tijd.

Hoe doe je dat?

In 7 stappen

Deze zeven zinnetjes helpen je om goed te luisteren en medewerkers hun eigen oplossingen te laten vinden. Stel ze één voor één. Leid ze niet in, vul ze niet aan. Maar wees stil en luister naar de antwoorden. Wees blij met de stiltes die vallen. Hierin wordt het echte werk gedaan.

  1. Wat houdt je bezig?
  2. En wat nog meer?
  3. Wat is hier voor jou het échte probleem?
  4. Wat wil jij?
  5. Hoe kan ik helpen?
  6. Als je hier ja tegen zegt, waar zeg je dan nee tegen?
  7. Wat was voor jou het nuttigst uit dit gesprek?

Lees meer over deze 10 minuten coachmethode in mijn blog hierover op menseninbedrijf.nl.

Ontwikkel samenwerken op afstand

Zorg ervoor dat opgebouwde emoties op een gezonde manier ontladen worden.
Voordat de emmer overloopt en mensen burnout raken.

Breng medewerkers en leidinggevende met elkaar in gesprek.

Routekaart Samen Succesvol op Afstand

De routekaart Samenwerken op afstand  brengt medewerkers en leidinggevenden in gesprek over zes belangrijke aspecten van samenwerken op afstand. 

Stap 1: Medewerkers en leiding-gevenden vullen vragenlijst in

Medewerkers krijgen een helder beeld van hoe ze ervoor staan, wat voor hen werkt en waar ze behoefte aan hebben om beter thuis te werken.

Ontdek de thuiswerkstatus van je team

Stap 2: Vanuit overzicht en inzicht goed met elkaar in gesprek

Leiders gaan in gesprek met medewerkers over de lusten en lasten van thuiswerken.


Stap 3: Interventies aanbieden die echt aansluiten bij wat er leeft

Als organisatie kunt je gericht inspelen op actuele trends om thuiswerken prettiger en effectiever te maken.


Ik wil meer weten

Bel ons direct op 0348 – 761034 of vul onderstaand formulier in.

contact