Beste klanten, hoe gaat het met jullie en waar hebben jullie behoefte aan in deze tijd?
Deze vraag stelden wij onze klanten begin april van dit jaar. Zoals velen waren ook wij zoekende hoe wij met onze dienstverlening relevant kunnen zijn in deze veranderende wereld.
Aan het onderzoek namen 32 teams deel. Dit leverde een aantal interessante inzichten op:
- De meeste teams werkten deels of volledig vanuit huis;
- Samenwerken vanuit huis ging best goed;
- Er was weinig tot geen behoefte aan reguliere dienstverlening als teamcoaching of intervisie;
- Er was wel behoefte aan hulp bij online vergaderen en online samenwerken;
- En er was behoefte aan tools om met elkaar in verbinding te blijven.
De behoefte aan verbinding werd de maanden erna alleen maar groter
Begin mei begeleidde ik een online sessie met een team van 5 personen. Hierin stond teamontwikkeling centraal. Bij de start bleek echter dat er veel behoefte was om te delen hoe het werken vanuit huis ervaren werd.
Wat er gedeeld werd, raakte mij. Het waren verhalen over gemis van collega’s; over het gemis aan het praatje bij het koffiezetapparaat. Dat niemand nu ziet dat je even niet lekker in je vel zit. Over dat je nu zelf iemand moet gaan opbellen om je persoonlijke verhaal kwijt te kunnen (“en dat doe je dus niet”).
Opluchting
De teambijeenkomst duurde 3 uur. Het was een drukke tijd en mensen hadden er eigenlijk geen tijd voor. Aan het eind van de online sessie vroeg ik hoe ze terugkeken.
“Ontspannen. Het was goed. Dit had ik echt even nodig. Dit zouden we vaker moeten doen”.
Maar ook “We hebben wat concrete acties om beter met elkaar in verbinding te blijven, dat is fijn”.
De les
Wat het mij leerde, was dat er een enorme latente behoefte is om met elkaar te verbinden. Een luisterend oor voor elkaar zijn, elkaar actief bevragen en elkaar tips geven.
Vanuit het onderzoek, en met deze ervaring, hebben wij de routekaart Samen Succesvol op Afstand ontwikkeld. Dit hebben wij samen gedaan met de HR Professionals van Baker Tilly.
Het resultaat is een pakket van 2 vragenlijsten en gerichte gespreksvormen die medewerkers en leidinggevenden zo met elkaar in gesprek brengen, dat verbinding, ontspanning en werkfocus gevoed worden.