Zoom moeheid tegengaan

Grote kans dat jij het fenomeen ‘Zoom-moeheid’ kent. Vergaderen via videodiensten blijkt namelijk een stuk vermoeiender te zijn dan elkaar in “het echt” ontmoeten.

Dit is niet zo gek. Op Zoom let wordt je aandacht naar veel verschillende dingen tegelijk getrokken. Je let op wat gezegd wordt en je houdt ondertussen de chat in de gaten. Je aast op een geschikt om iets te zeggen en wordt ondertussen afgeleid door je eigen camerafeed die je in je beeld ziet staan.

Online vergaderen kost daarnast ook meer concentratie en energie. Je zit continu in dezelfde houding zonder dat je tussendoor naar een andere vergaderkamer loopt of naar het koffieapparaat. Je mist oogcontact. Ons dopaminerge systeem wordt hierdoor niet geactiveerd en onze spiegelneuronen laten ons in de steek. Daardoor wordt het veel moeilijker om elkaar te begrijpen en verbinding te ervaren. Non-verbaal gebeurt er in face-2-face gesprekken veel wat bijdraagt aan een prettig gesprek. Dat mis je voor een groot deel achter je beeldscherm. Je systeem probeert dit cognitief te compenseren. Niet gek dat je gesloopt raakt als je dit te lang moet volhouden.

Tips om Zoom-moeheid tegen te gaan

Je aandacht bij de online vergadering houden is dus gewoon een uitdaging. Zorg ervoor dat je Zoom-vergaderingen kort en krachtig zijn. Zorg dat iedereen z’n camera aan heeft en dat je bij een langere vergadering voldoende pauzes inlast. En plan ook eens een Zoom-vrije dag in!

Wat werkt voor jou?

Heb jij voor ons nog goeie tips die we hier toe kunnen voegen? Als je je tips hieronder invoert, zetten wij hem hierbij. Zo helpen we elkaar door deze tijd heen!

    Ontwikkel samenwerken op afstand

    Zorg ervoor dat opgebouwde emoties op een gezonde manier ontladen worden.
    Voordat de emmer overloopt en mensen burnout raken.

    Breng medewerkers en leidinggevende met elkaar in gesprek.

    Routekaart Samen Succesvol op Afstand

    De routekaart Samenwerken op afstand  brengt medewerkers en leidinggevenden in gesprek over zes belangrijke aspecten van samenwerken op afstand. 

    Stap 1: Medewerkers en leiding-gevenden vullen vragenlijst in

    Medewerkers krijgen een helder beeld van hoe ze ervoor staan, wat voor hen werkt en waar ze behoefte aan hebben om beter thuis te werken.

    Ontdek de thuiswerkstatus van je team

    Stap 2: Vanuit overzicht en inzicht goed met elkaar in gesprek

    Leiders gaan in gesprek met medewerkers over de lusten en lasten van thuiswerken.


    Stap 3: Interventies aanbieden die echt aansluiten bij wat er leeft

    Als organisatie kunt je gericht inspelen op actuele trends om thuiswerken prettiger en effectiever te maken.


    Ik wil meer weten

    Bel ons direct op 0348 – 761034 of vul onderstaand formulier in.

    contact